1Penglibatan keluarga di
sekolah.
-
Program
sukarela di sekolah
-
Membantu
dan menyokong pembelajaran anak disekolah
-
Penglibatan
dalam komuniti seperti jamuan makan, Fmily night, carnival jual beli dan ptluct
dinner.
-
Pengetahuan
keibubapaan ( workshop, libraries material centers, training program )
-
Perhubungan
antara sekolah dan rumah ( telephones hotline, support service like babysitter)
-
2Impak penglibatan keluarga dalam
aktiviti prasekolah.
-
Menjimatkan
dari segi kewangan dan masa guru.
-
Anak
-anak akan lebih bermotovasi.
-
Menyokong
pembelajaran anak-anak
-
Bertukar-tukar
idea dan pendapat dengan guru prasekolah.
-
Mengeratkan
hubungan silaturrahim antara ibubapa dengan pihak sekolah.
pProses
penyelesaian masalah kanak-kanak
Proses penyelesaian masalah terbahagi
kepada tiga tahap utama. Tahap-tahap ini meliputi berikut:
Tahap
Permulaan
o
Persediaan diri
o
Pembentukan perhubungan rapo
o
Pengumpulan maklumat klien secara menyeluruh
Tahap
Pertengahan
o
Pengumpulan maklumat dengan lebih terperinci
o
Pembentukan dan implementasi rancangan
tindakan / intervensi relevan dengan permasalahan klien
Tahap Penamatan
o
Penilaian terhadap rancangan tindakan
atau intervensi yang diberikan
o
Menamatkan proses pertolongan
4Faktor kanak-kanak membawa didiplin
negative
-
Baka
dan keturunana
-
Didikan
keluarga dan ibubapa
-
Pengaruh
media massa dan eletronik
-
Kurang
didikan agama
-
Pengauh
rakan sebaya
-
Budaya
keluarga
-
Faktor
keruntuhan keluarga
5Contoh
aktiviti yang boleh disumbangkan oleh komuniti
-
Melibatkan
diri dalam proses pengajaran dan pembelajaran
-
Melaksanakan
aktiviti gotong goyong melibatkan komuniti
-
Melaksanakan
jamuan makan
-
Memberi
sumbangan kewangan kepada prasekolah
-
Parents
support group
-
Home
learning support
6Nama agensi yang terlibat diri dan boleh memberi sumbangan kepada
prasekolah
-
Hospital
kerajaan ( Kementerian Kesihatan Malaysia ) – program gigi dan suntikan
-
Permodalan
Nasional Berhad
-
Bank
Pertanian Malaysia ( Patriot Muda )
-
Colgate
Sdn Bhd.
7 Perubahan
bentuk keluarga masa kini.
-
Keluaga
besar ( Nuklear ) kepada keluarga kecil ( nucleus )
-
Ibu
dan bapa tidak tinggal sebumbung ( factor keluarga )
9 Bagaimana
guru dapat tangani pengekalan tingkah laku
-
Shaping
-
Ganjaran
-
Puji
pujian
-
Penetapan
disiplin dan peraturan kelas.
1 Aktiviti
yang dapat menimulkan keserasian dan dan membentuk tabiat dalam diri
kanak-kanak
-
Bercerita
-
Berlakon
-
Aktiviti
kumpulan : main pondok-pondok
-
Circle
time
1 4
cara membentuk konsep diri yang positif
-
Member
dorongan dan sokongan dan usaha pembelajaranya
-
Memupuk
nilai-nilai yang baik daripada guru dan rakan-rakan
-
Member
peluang kepada kanak-kanak memainkan peranan yang penting
-
Mengajar
kanak-kanak mengiku kebolehan mereka supaya mereka menikmati pengalaman
pembelajaran Berjaya dan seterusnya meningkatkan penghargaan diri dan keyakinan
-
Menggalakan
interaksi positif dalam rakan sebaya.
4 agen sosialisasi yang penting
-
Ibubapa
-
Rakan-rakan
- Sekolah - Guru
2 Fungsi
utama keluarga
-
Fungsi Keagamaan
Dalam keluarga dan anggotanya fungsi ini perlu didorong dan dikembangkan agar kehidupan keluarga sebagai wahana persemaian nilai-nilai luhur budaya bangsa untuk menjadi insan agamis yang penuh iman dan takwa kepada Tuhan Yang Maha Esa.
Dalam keluarga dan anggotanya fungsi ini perlu didorong dan dikembangkan agar kehidupan keluarga sebagai wahana persemaian nilai-nilai luhur budaya bangsa untuk menjadi insan agamis yang penuh iman dan takwa kepada Tuhan Yang Maha Esa.
-
Fungsi Sosial
Budaya
Fungsi ini memberikan kesempatan kepada keluarga dan seluruh anggotanya untuk mengembangkan kekayaan budaya bangsa yang beraneka ragam dalam satu kesatuan, sehingga dalam hal ini diharapkan ayah dan ibu untuk dapat mengajarkan dan meneruskan tradisi, kebudayaan dan sistem nilai moral kepada anaknya.
Fungsi ini memberikan kesempatan kepada keluarga dan seluruh anggotanya untuk mengembangkan kekayaan budaya bangsa yang beraneka ragam dalam satu kesatuan, sehingga dalam hal ini diharapkan ayah dan ibu untuk dapat mengajarkan dan meneruskan tradisi, kebudayaan dan sistem nilai moral kepada anaknya.
-
- Fungsi Cinta kasih
Hal ini berguna untuk memberikan landasan yang kokoh terhadap hubungan anak dengan anak, suami dengan istri, orang tua dengan anaknya serta hubungan kekerabatan antar generasi, sehingga keluarga menjadi wadah utama bersemainya kehidupan yang penuh cinta kasih lahir dan batin. Cinta menjadi pengarah dari perbuatan-perbuatan dan sikap-sikap yang bijaksana.
Hal ini berguna untuk memberikan landasan yang kokoh terhadap hubungan anak dengan anak, suami dengan istri, orang tua dengan anaknya serta hubungan kekerabatan antar generasi, sehingga keluarga menjadi wadah utama bersemainya kehidupan yang penuh cinta kasih lahir dan batin. Cinta menjadi pengarah dari perbuatan-perbuatan dan sikap-sikap yang bijaksana.
-
Fungsi Melindungi
Fungsi ini dimaksudkan untuk menambahkan rasa aman dan kehangatan pada setiap anggota keluarga.
Fungsi ini dimaksudkan untuk menambahkan rasa aman dan kehangatan pada setiap anggota keluarga.
-
Fungsi
Reproduksi
Fungsi yang merupakan mekanisme untuk melanjutkan keturunan yang direncanakan dapat menunjang terciptanya kesejahteraan manusia di dunia yang penuh iman dan takwa.
Fungsi yang merupakan mekanisme untuk melanjutkan keturunan yang direncanakan dapat menunjang terciptanya kesejahteraan manusia di dunia yang penuh iman dan takwa.
-
Fungsi
Sosialisasi dan Pendidikan
Fungsi yang memberikan peran kepada keluarga untuk mendidik keturunan agar bisa melakukan penyesuaian dengan alam kehidupannya di masa yang akan datang.
Fungsi yang memberikan peran kepada keluarga untuk mendidik keturunan agar bisa melakukan penyesuaian dengan alam kehidupannya di masa yang akan datang.
-
Fungsi Ekonomi
Sebagai unsur pendukung kemandirian dan ketahanan keluarga.
Sebagai unsur pendukung kemandirian dan ketahanan keluarga.
25 Cara keluarga dan komuniti dapat membantu kanak-kanak sihat
-
Pengamalan
budaya hidup sihat dalam keluarga
-
Keluarga
dan komuniti menjadi contoh kepda kanak-kanak
-
Keluarga
mengamalkan pemakanan yang sihat dan baik
-
Kamuniti
mengadakan program sokongan seperti
aktiviti riadah
3Peranan guru dalam mengurus
aktiviti dalam dan luar prasekolah.
-
Guru
sebagai pembimbing
-
Guru
sebagai pemudahcara
-
Guru
sebagi pengurus
-
Guru
sebagi pengurus kewangan
-
Guru
sebagai perancang
45 aktiviti yang boleh dirancang
bersama prasekolah.
-
Lawatan
ke tempat menarik
-
Jamuan
makan awal dan akhi tahun @ majlis hari jadi
-
Majlis
konvokesyen
-
Aktiviti
gotong royong
-
Fair
and bazaar
-
Newsletter
EseI
5
faktor yang memberi kesan kepada disiplin negative
o
Baka
dan keturunana
o
Didikan
keluarga dan ibubapa
o
Pengaruh
media massa dan eletronik
o
Kurang
didikan agama
o
Pengauh
rakan sebaya
o
Budaya
keluarga
o
Faktor
keruntuhan keluarga
5
Langkah bagi mengatasi tingkahlaku yang tidak diterima bagi kanak-kanak
prasekolah
o
Shaping
o
Token
ekonomi
o
Time
out
o
Ganjaran
o
Puji-pujian
o
Model
dan contoh
o
Cerita
– cerita teladan
o
Penetapan
disiplin dan menguatkuasaan peraturan
5
pendekatan yang mengurangkan ketakutan kanak-kanak
o
Attachment
guru
o
Abaian
o
Membiasa
kanak-kanak untuk bercakap di hadapan kawan-kawan
o
Guru
mengajar bagimana berkomunikasi dan bersosial
o
Shaping
: positif word
Ciri
–ciri keibubapaan autoritatif.
Pendekatan
Autoritatif
Ibu bapa mesra dengan anak-anak dan menerima mereka
dengan baik serta dalam masa yang sama memberi kebebasan kepada anak-anak.
Mengikut Baumrind (1971), ibu bapa autoritatif menggunakan budibicara mereka
dalam mengawal dan mendisiplin anak-anak supaya dapat disesuaikan dengan
keperluan mereka. Ibu bapa menerangkan sebab atas segala tindakan dan sentiasa menjelaskan
tentang harapan dan permintaan mereka yang perlu difahami oleh kanak-kanak
tetapi boleh bertolak ansur dalam hal demikian itu. Di samping itu ibu bapa
juga sentiasa memberi pertimbangan kepada pendapat atau maklum balas daripada
anak-anak.
Ibubapa autoritatif mahu anak-anak mereka hidup bahagia dan mengawal hidup mereka sendiri dan sebagai ibu bapa mereka membantu dari segi persediaan menjadi dewasa yang mempunyai kebebasan. Bersedia mendengar dan mendidik anak-anak dengan tegas supaya anak-anak mereka.Didikan seperti ini akan menjadikan anak-anak cenderung menjadi egen sosial yang aktif dan mempunyai daya usaha, boleh berdikari, disiplin yang tinggi, bertanggungjawab, boleh berfikir untuk diri sendiri dan berpegang teguh kepada nilai dan prinsip hidup.
Ibubapa autoritatif mahu anak-anak mereka hidup bahagia dan mengawal hidup mereka sendiri dan sebagai ibu bapa mereka membantu dari segi persediaan menjadi dewasa yang mempunyai kebebasan. Bersedia mendengar dan mendidik anak-anak dengan tegas supaya anak-anak mereka.Didikan seperti ini akan menjadikan anak-anak cenderung menjadi egen sosial yang aktif dan mempunyai daya usaha, boleh berdikari, disiplin yang tinggi, bertanggungjawab, boleh berfikir untuk diri sendiri dan berpegang teguh kepada nilai dan prinsip hidup.
5
faedah peglibatan ibubapa kepada guru
o
Menyokong
p&p dalam bilik drajah
o
Memberi
idea dan cadangan kepada guru-guru
o
Mremudahkan
pengurusan guru
o
Perancangan
tahunan dapat dilaksanakan dengan mudah
o
Mengeratkan
hubungan ibubap dan guru
5
Halangan ibubapa terlibat aktif dengan prasekolah
o
Tidak
tahu bagimana untuk terlibat: tiada info @ jemputan daripada guru
o
Kekangan
masa :ibubapa bekerja
o
Sikap
dingin guru tidak mahu campur tangan guru dalam aktiviti prasekolah
o
Hubungan
pihak sekolah ( pentadbir ) yang kurang baik dengan ibubapa.
o
Tiada
perbincangan antara guru dan ibubapa.
No comments:
Post a Comment