Sunday, 14 February 2016

PANDUAN NOTA RINGKAS GURU PRASEKOLAH

11.       cara membantu konsep kendiri +ve
-          psekitaran : didikan agama (nilai2 murni,adab2) ,budaya keluarga (peraturan keluarga,tugas@peranan),rumah (peraturan dlm rumah),rakan sebaya(pengaruh),sekolah (peraturan),jiran tetangga (adab & budaya),saudara mara,harapan guru(arahan,peraturan,penghargaan)

22.       agen sosialisasi
-          komuniti : masyarakat setempat,jiran
-          keluarga : ibu bapa,saudara mara
-          institusi(sekolah) : guru,rakan sebaya

33.       fungsi utama keluarga
-          melahirkan anak2 : hubungan intim melalui ikatan sah mengikut undang n agama (lelaki+perempuan=anak)
-          mensosialisasikan anak2 : anak2 dibesarkan dlm keluarga dgn nilai & budaya yg dianuti dlm keluarga (pembudayaan di dlm keluarga)
-          fungsi ekonomi : menyediakan semua keperluan spt makanan,barangan & perkhidmatan
-          status & kedudukan : melalui nama keluarga,kedudukan keluarga dr segi ekonomi & sosial dlm komuniti.
-          Fungsi pendidikan : keluarga mdidik kemahiran kerja2 dlm rumah,kemahiran kerjaya warisan keluarga (berniaga,nilai murni,moral,spiritual)
-          Fungsi perlindungan : mberi perlindungan dr segi tmpt tinggal yg smpurna & perlindungan kpd pkembangan emosi knk2.
-          Fungsi rekreasi : keluarga sediakan aktvt rekreasi kpd anak2 (bersukan,berkelah,bermain)
-          Kasih syg : keluarga beri ksh syg kpd anak2 (penting utk pkembgn psikologi yg sihat)

44.       Peranan guru prasek
-          Sediakan psekitaran pembelajaran yg kondusif & menarik minat knk2(knk2 terima faedah drpd matlamat pendidikan awal)
-          Sediakan aktvt pembelajaran yg berkesan sesuai dgn tahap keupayaan knk2
-          Beri dorongan dlm setiap aktiviti pnp yg dijalankan
-          Beri keyakinan kpd knk2 supaya rasa selesa & selamat.

55.       Cara penglibatan ibubapa
-          Melawat kelas pra
-          Mengikuti lawatan yg dianjurkan
-          Membuat@berkongsi  bhn utk  p&p
-          Perjumpaan dgn ibubapa

66.       Sumber komuniti / agensi yg boleh libatkn dr utk beri sumbangan
-          Agensi : jab kerajaan (kementerian & jab kerajaan spt klinik kesihatan,balai polis/bomba,majlis perbandaran.jab pertanian,perpustakaan) ,pertubuhan sukarela~tidak bkonsepkan keuntungan~kerja amal utk komuniti (pertubuhan wanita,pertubuhan anti dadah,rukun tetangga,pertubuhan kurang upaya),agensi swasta ~bukan d bwh kerajaan (sykt mknn&minuman,sykt pgedar&penjual pakaian,sykt pengeluar peralatan tadika,sykt perabot,sykt pembinaan)
-          Perkhidmatan : kepakaran,kemudahan,peralatan
-          Kolaborasi : pertukaran maklumat,pertukaran perkhidmatan,keharmonian

77.       Aktvt yg boleh dirancang/dilaksana oleh guru dgn ibubapa
-          Konsert knk2
-          Penyampaian sijil
-          Lawatan / perkhemahan
-          Pameran hasil kerja knk2
-          Pertandingan bercerita / melukis
-          Pementasan teater / puisi knk2
-          Berenang / sukaneka


88.       Faktor disiplin negatif
-          Faktor kanak2 : keperluan (dipenuhi@tak=memberontak),masalah kesihatan (xsihat,demam,cacat),masalah fizikal (penat,lapar,sakit),gangguan emosi (sedih)
-          Faktor keluarga : pengalaman yg dilalui dr keluarga spt perceraian,kemiskinan,sibuk dgn kerjaya,tiada sokongan sistem komuniti
-          Faktor guru : sikap & sifat guru (memahami knk2,menghargai knk2)
-          Faktor persekitaran : kelas (sempit / sesak,panas,bersepah,suasana tidak terurus),latihan yg tlalu banyak,penggunaan pekataan yg negatif & menarik phatian knk2 (jangan/tidak)
-          Faktor budaya & msykt : kejadian keganasan,jenayah,keruntuhan moral,tingkah laku & sifat negatif dlm rakan sebaya,pengaruh media massa. (nilai negatif diperhatikan knk2= tiru@belajar)

99.       Cara atasi tingkah laku tak diterima dlm knk2 / tangani t/l negatif
-          Peranan guru – tegas,melarang,menasihati
-          Peneguhan – ganjaran / peneguhan positif terhadap tingkah laku baik yg ditunjukkan~knk2 akan ulang t/l tersebut
-          “modelling” – knk2 mudah terdedah utk mencontohi t/laku yg negatif.knk2 akan meniru t/laku orang dewasa (perbuatan,percakapan,bahasa)
-          Penghapusan –abaikan bila knk2 tunjuk t/laku negatif.knk2 sengaja ingin menarik phatian.oleh itu,perlu fokus kpd hal yg lebih bermanfaat.cth:knk2 koyak buku,cgu bg kaler,knk2 warna n xkoyak buku dah
-          Hukuman –hukuman bkn cara yg berkesan utk betulkan t/laku tp kdg2 boleh menghentikan t/laku negatif @ bersifat sementara..cth hukuman yg sesuai : “time-out”—asingkan serta merta dr aktiviti..kelemahan—halang knk2 tunjuk perasaan sebenar,knk2 lebih berdendam,timbul masalah lain.
-          Keluarga – keharmonian dlm keluarga,peranan keluarga  *perpisahan,ibu bapa sering tiada,saiz keluarga terlalu besar,kedudukan sosioekonomi yg rendah,ibu bapa yg bukan rol model baik,disiplin yg tidak berkesan(terlalu longgar/ketat/tak konsisten)

1 10.    Pendekatan utk kurangkan ketakutan kanak2.(atau apa2 mslh disiplin)
-          Pendekatan mengajar kem. Prososial (mendengar,bcakap dgn baik,berani,beri ganjaran kpd dr sendiri,minta bantuan,tanya soalan,ikut arahan)
-          Kemahiran membina persahabatan (ucap slm pd kwn2,masuk dlm kump,tunggu giliran,menawarkan pertolongan,ajak kwn bermain,main bersama2)

111.   Autoritatif
-          Ibubapa yg konsisten dlm mendidik anak2 (ksh syg,bertimbang rasa,tetapkan peraturan yg perlu dipatuhi,pastikan hbgn komunikasi yg jelas,mesra,beri komitmen kpd anak tnpa syarat)
-          Ciri2 : bermula dgn harapan terhadap knk2,sedar ttg t/laku yg dipamerkan anak, tahu apa yg dikehendaki oleh anak,guna t/laku anak sbg mesej utk melayani anak, refleksi drpd t/laku anak utk bkomunikasi dgn wajar,menjelaskan segala peraturan yg perlu dipatuhi dgn tegas.
-          Kesan pd anak : dpt selesaikan mslh dgn baik krn dpt bimbingan n sokongan drpd ibubapa.
·         Autoritarian – tegas dlm kwl ank,krg beri skongan,sk denda,krg msra
-ciri2 -mghdkan prgerakn ank,arhn trus tnpa soal jwb,pstikan 1 praturn yg tegas dan hadkan pertukaran verbal.
-kesan-t/l sosial yg xkmpetan, xska dbndingkan, krg berinisiatif, agresif, mnyendiri, sukar mnyelesaikan msalah.
·         Permisif – krg brharap kpd ank,krg kwaln, bnyk beri peluang, bior ank plih aktvt yg mereka suka tnpa sekatan
-ciri2-tidak mndenda,kurang kawalan,krg pntingkan nilai asas,menerima kptusan yg dbuat oleh ank, krg prmintaan trhadap ank
-Kesan- ank krg daya kawalan diri,tdak tahu urus kbebasan,krg rs hrmat,xkompeten dlm hbngan sosial,ank akn slesaikan msalah ikut cr sndri yg drasakan betul tnpa merujuk ibu bapa, kcenderungn kptsan adlh slh.

12.  Faedah  penglibatan ibu bapa kpd guru
                - mudahkan prncangan pnp                        - tgktkan kmhran sosial                 - tgkatkan kmunikasi berkesan
- Mmbntu mngkatkan kndiri positif          - mmbntu mnjayakan ssuatu program
- mmbntu mngkatkan prstasi akdemik knk2         - mengurngkan mslah disiplin



13. Halangan penglibatan ib bp dlm akvt prasekolah
- kekangan masa
- profesionalisme-ibu bp dri sosial rendh krng beri kngsi kemahiran
- kerjasama-ib xmahu atau sukar beri krjasama

14. Penglibatan keluarga dsekolah/cr mlibatkan diri
- sbgai pmerhati -penonton
- pembantu-bantu lksanakan praturan/urus aktvt
 - rakan kerjasama-kgsi pndapat dn mklumbalas
- majikan-ib yg mnguruskan pusat prasekolah bleh bg pndpat bgmna  mjukan prasekolah
*pglibatan ibu bapa dr para profesional – khdmat nshat,sbrkan mklumat,br mklmbalas kpd guru,mnyumbg dlm pnp

15. Impak penglibatan keluarga
- mwjudkan pkmbangan sosial (mngmbangi prgram)
- beri rs kejayaan kpd sekolah
- brkongsi buat keptsan,bntuk nilai murni dn ppuk tgkhlaku knsisten
- mmbngunkan rutin/kebiasaan yg positif
- mmprkmbngkan kmhran dan deria motor
-mmprkkuhkan knsep sains dan math

16. Proses pnyelesaian masalah
a-mngmbil orientasi pnyelesaian mslah – pnting utk knk2 knlpsti msalah dn ambil tndkan yg swjarnya utk cr alternatif kpd pnyelesaian msalah trsebut
b- mndefinisi masalah dan mnetpkan mtlamat – knk2 prlu dbri peluang brfkir utk mndfnisi masalah srta ttpkan/ambil kptsan utk cr pnyelesaian.
c- cari alternatif pnyelesaian masalah-pd thp ni,knk2 dajr cari alternatif brdasarkan thp pmkrannya dgn dbntu oleh org dwasa (guru dan parents)
d- mmbuat kptsan ttg pnyelesaian trbaik- bolehh dlihat drp kesan kptsn yg dbuat (jgka pndek jgka pnjang)
e- mlksanakan pnyelesaian dn menilai kesannya- knk2 mnilai ksan kpd pnyelesaian yg diambil krn pd thp umur ini knk2 telah mmbina metakognisi dan strategi kgnitif yg sesuai

17. penyelesiaan konflik
-lahir-1thn: guna/amal tindakan refleks (guna sensori motor)
-1-4bln : teroka pergerakan bdn
- 4-8bln : teroka benda
-8-12bln : aktif selesaikan mslh (pd pringkt ni,knk2 tunjuk tanda kecerdikan spt blh melakukan sesuatu yg dirancang)
12-18bln : boleh selesaikn mslh scr kreatif,cuba pelbagai gaya.(perlu utk tambah skema pengalamannya)

18. aktvt yg dpt disumbangkn kpd komuniti
-ptukaran / pkongsian mklumat (kurikulum,peralatan)
- ptukaran / pkongsian perkhidmatan (kesihatan,penyelidikan,pemasaran,pengurusan)

19. perbezaan ganjaran & deraan
BIL
PERINGKAT
GANJARAN
DERAAN
1.
Gunakan fizikal
Time-out,jln ke arah knk2,bdiri d sblahnya,eye-cntact(pndg dia)
Cubit,tendang,kunci dlm tmpt gelap,tinggalkn bsendirian
2.
Gunakan kebendaan
Prinsip premack(buat baik dibls baik),token,maklum bls yg +ve,beri rs istimewa
Lmbatkn beri mknn,kritikan,sekatan ration(sekat keperluan),tidak mpedulikan
3.
Gunakan kumpulan
Beri tugasan kump,pmbljrn koperatif,bina semangat bpasukan,sediakan pmbljrn koperatif
Galakkan psaingat yg xsihat,rs rendah dr,pencilkn dr,asingkn dr
4.
Guna tggjwb &peluang buat kptsn
Sistem kontrak,terangkn akibat t/l negatif dgn rasional
Rs tsinggung krn kurang mmpu menyempurnakan tugas dgn baik
5.
LBH KPD KESAN
Guna prinsip demokrasi, keadilan, toleransi, kebebasan bfikir
(keluarkn pndapat)
Tggjwb thdp tindakan,bfokus kpd autonomi n tggjwb,berani,fikiran tbuka
Rs tersingkir – tarik dr & xmau buat apa2,kecik hati,merajuk

20. perubahan bntuk keluarga pd ms kini
-dsbbkan adanya keperluan utk penyesuaian kpd msykt keseluruhan.
Cth         : dulu ibu xkeja tp skrg keperluan ekonomi tinggi so ibu keja.ibu xkeja=jg anak sndri,ibu keja = anta anak pd pengasuh,
                : dulu ibu msk,skrg mknn beli je   (apa2 sj pbezaan dulu & skrg)
-perubahan yg blaku dipengaruhi oleh sifat phubungan ant ahli keluarga & tindak bls dr institusi lain.

21. faktor perubahan keluarga
a)perubahan sosial
b)perubahan keluarga
c)pengecilan saiz keluarga
d)peningkatan bil. Ibu bkeja
e)peningkatan umur bkahwin
f)penghijrahan (kg-bandar)
g)peningkatan perceraian

22. cara guru tangani t/l negatif & kekalkn t/l positif
- ganjaran,hadiah,pujian,nasihat dsb.





No comments:

Post a Comment