11.
cara
membantu konsep kendiri +ve
-
psekitaran : didikan agama (nilai2
murni,adab2) ,budaya keluarga (peraturan keluarga,tugas@peranan),rumah
(peraturan dlm rumah),rakan sebaya(pengaruh),sekolah (peraturan),jiran tetangga
(adab & budaya),saudara mara,harapan guru(arahan,peraturan,penghargaan)
22. agen sosialisasi
-
komuniti : masyarakat
setempat,jiran
-
keluarga : ibu bapa,saudara mara
-
institusi(sekolah) : guru,rakan
sebaya
33.
fungsi utama
keluarga
-
melahirkan anak2 : hubungan intim melalui
ikatan sah mengikut undang n agama (lelaki+perempuan=anak)
-
mensosialisasikan anak2 : anak2 dibesarkan dlm
keluarga dgn nilai & budaya yg dianuti dlm keluarga (pembudayaan di dlm
keluarga)
-
fungsi ekonomi : menyediakan semua keperluan
spt makanan,barangan & perkhidmatan
-
status & kedudukan : melalui nama
keluarga,kedudukan keluarga dr segi ekonomi & sosial dlm komuniti.
-
Fungsi pendidikan : keluarga mdidik kemahiran
kerja2 dlm rumah,kemahiran kerjaya warisan keluarga (berniaga,nilai
murni,moral,spiritual)
-
Fungsi perlindungan : mberi perlindungan dr
segi tmpt tinggal yg smpurna & perlindungan kpd pkembangan emosi knk2.
-
Fungsi rekreasi : keluarga sediakan aktvt
rekreasi kpd anak2 (bersukan,berkelah,bermain)
-
Kasih syg : keluarga beri ksh syg kpd anak2
(penting utk pkembgn psikologi yg sihat)
44. Peranan guru prasek
-
Sediakan psekitaran pembelajaran
yg kondusif & menarik minat knk2(knk2 terima faedah drpd matlamat
pendidikan awal)
-
Sediakan aktvt pembelajaran yg
berkesan sesuai dgn tahap keupayaan knk2
-
Beri dorongan dlm setiap aktiviti
pnp yg dijalankan
-
Beri keyakinan kpd knk2 supaya
rasa selesa & selamat.
55. Cara penglibatan ibubapa
-
Melawat kelas pra
-
Mengikuti lawatan yg dianjurkan
-
Membuat@berkongsi bhn utk
p&p
-
Perjumpaan dgn ibubapa
66. Sumber komuniti / agensi yg boleh libatkn dr utk
beri sumbangan
-
Agensi : jab kerajaan (kementerian & jab kerajaan spt klinik
kesihatan,balai polis/bomba,majlis perbandaran.jab pertanian,perpustakaan) ,pertubuhan sukarela~tidak
bkonsepkan keuntungan~kerja amal utk komuniti (pertubuhan wanita,pertubuhan anti dadah,rukun tetangga,pertubuhan
kurang upaya),agensi
swasta ~bukan d bwh kerajaan (sykt
mknn&minuman,sykt pgedar&penjual pakaian,sykt pengeluar peralatan
tadika,sykt perabot,sykt pembinaan)
-
Perkhidmatan :
kepakaran,kemudahan,peralatan
-
Kolaborasi : pertukaran
maklumat,pertukaran perkhidmatan,keharmonian
77. Aktvt yg boleh dirancang/dilaksana oleh guru dgn
ibubapa
-
Konsert knk2
-
Penyampaian sijil
-
Lawatan / perkhemahan
-
Pameran hasil kerja knk2
-
Pertandingan bercerita / melukis
-
Pementasan teater / puisi knk2
-
Berenang / sukaneka
88.
Faktor
disiplin negatif
-
Faktor kanak2 : keperluan
(dipenuhi@tak=memberontak),masalah kesihatan (xsihat,demam,cacat),masalah
fizikal (penat,lapar,sakit),gangguan emosi (sedih)
-
Faktor keluarga : pengalaman yg dilalui dr keluarga
spt perceraian,kemiskinan,sibuk dgn kerjaya,tiada sokongan sistem komuniti
-
Faktor guru : sikap & sifat guru (memahami
knk2,menghargai knk2)
-
Faktor persekitaran : kelas (sempit /
sesak,panas,bersepah,suasana tidak terurus),latihan yg tlalu banyak,penggunaan
pekataan yg negatif & menarik phatian knk2 (jangan/tidak)
-
Faktor budaya & msykt : kejadian
keganasan,jenayah,keruntuhan moral,tingkah laku & sifat negatif dlm rakan
sebaya,pengaruh media massa. (nilai negatif diperhatikan knk2= tiru@belajar)
99. Cara atasi tingkah laku tak diterima dlm knk2 /
tangani t/l negatif
-
Peranan guru – tegas,melarang,menasihati
-
Peneguhan – ganjaran / peneguhan positif
terhadap tingkah laku baik yg ditunjukkan~knk2 akan ulang t/l tersebut
-
“modelling” – knk2 mudah terdedah utk
mencontohi t/laku yg negatif.knk2 akan meniru t/laku orang dewasa
(perbuatan,percakapan,bahasa)
-
Penghapusan –abaikan bila knk2 tunjuk t/laku
negatif.knk2 sengaja ingin menarik phatian.oleh itu,perlu fokus kpd hal yg
lebih bermanfaat.cth:knk2 koyak buku,cgu bg kaler,knk2 warna n xkoyak buku dah
-
Hukuman –hukuman bkn cara yg berkesan utk
betulkan t/laku tp kdg2 boleh menghentikan t/laku negatif @ bersifat
sementara..cth hukuman yg sesuai : “time-out”—asingkan serta merta dr
aktiviti..kelemahan—halang knk2 tunjuk perasaan sebenar,knk2 lebih
berdendam,timbul masalah lain.
-
Keluarga – keharmonian dlm keluarga,peranan
keluarga *perpisahan,ibu bapa sering
tiada,saiz keluarga terlalu besar,kedudukan sosioekonomi yg rendah,ibu bapa yg
bukan rol model baik,disiplin yg tidak berkesan(terlalu longgar/ketat/tak
konsisten)
1 10. Pendekatan utk
kurangkan ketakutan kanak2.(atau apa2
mslh disiplin)
-
Pendekatan mengajar kem. Prososial (mendengar,bcakap
dgn baik,berani,beri ganjaran kpd dr sendiri,minta bantuan,tanya soalan,ikut
arahan)
-
Kemahiran membina persahabatan (ucap slm pd
kwn2,masuk dlm kump,tunggu giliran,menawarkan pertolongan,ajak kwn bermain,main
bersama2)
111. Autoritatif
-
Ibubapa yg konsisten dlm mendidik anak2 (ksh syg,bertimbang rasa,tetapkan
peraturan yg perlu dipatuhi,pastikan hbgn komunikasi yg jelas,mesra,beri
komitmen kpd anak tnpa syarat)
-
Ciri2 : bermula dgn
harapan terhadap knk2,sedar ttg t/laku yg dipamerkan anak, tahu apa yg
dikehendaki oleh anak,guna t/laku anak sbg mesej utk melayani anak, refleksi
drpd t/laku anak utk bkomunikasi dgn wajar,menjelaskan segala peraturan yg
perlu dipatuhi dgn tegas.
-
Kesan pd anak : dpt
selesaikan mslh dgn baik krn dpt bimbingan n sokongan drpd ibubapa.
·
Autoritarian – tegas dlm kwl ank,krg beri skongan,sk
denda,krg msra
-ciri2 -mghdkan
prgerakn ank,arhn trus tnpa soal jwb,pstikan 1 praturn yg tegas dan hadkan
pertukaran verbal.
-kesan-t/l sosial
yg xkmpetan, xska dbndingkan, krg berinisiatif, agresif, mnyendiri, sukar
mnyelesaikan msalah.
·
Permisif – krg brharap kpd ank,krg kwaln, bnyk beri
peluang, bior ank plih aktvt yg mereka suka tnpa sekatan
-ciri2-tidak
mndenda,kurang kawalan,krg pntingkan nilai asas,menerima kptusan yg dbuat oleh
ank, krg prmintaan trhadap ank
-Kesan- ank krg
daya kawalan diri,tdak tahu urus kbebasan,krg rs hrmat,xkompeten dlm hbngan
sosial,ank akn slesaikan msalah ikut cr sndri yg drasakan betul tnpa merujuk
ibu bapa, kcenderungn kptsan adlh slh.
12. Faedah
penglibatan ibu bapa kpd guru
-
mudahkan prncangan pnp -
tgktkan kmhran sosial -
tgkatkan kmunikasi berkesan
- Mmbntu mngkatkan kndiri positif - mmbntu mnjayakan ssuatu program
- mmbntu mngkatkan prstasi akdemik
knk2 - mengurngkan mslah disiplin
13. Halangan penglibatan ib bp dlm akvt
prasekolah
- kekangan masa
- profesionalisme-ibu bp dri sosial rendh krng beri kngsi
kemahiran
- kerjasama-ib xmahu atau sukar beri krjasama
14. Penglibatan keluarga dsekolah/cr
mlibatkan diri
- sbgai pmerhati -penonton
- pembantu-bantu lksanakan praturan/urus aktvt
- rakan
kerjasama-kgsi pndapat dn mklumbalas
- majikan-ib yg mnguruskan pusat prasekolah bleh bg
pndpat bgmna mjukan prasekolah
*pglibatan ibu bapa dr para profesional – khdmat
nshat,sbrkan mklumat,br mklmbalas kpd guru,mnyumbg dlm pnp
15. Impak penglibatan keluarga
- mwjudkan pkmbangan sosial (mngmbangi prgram)
- beri rs kejayaan kpd sekolah
- brkongsi buat keptsan,bntuk nilai murni dn ppuk
tgkhlaku knsisten
- mmbngunkan rutin/kebiasaan yg positif
- mmprkmbngkan kmhran dan deria motor
-mmprkkuhkan knsep sains dan math
16. Proses pnyelesaian masalah
a-mngmbil
orientasi pnyelesaian mslah – pnting utk knk2 knlpsti
msalah dn ambil tndkan yg swjarnya utk cr alternatif kpd pnyelesaian msalah
trsebut
b-
mndefinisi masalah dan mnetpkan mtlamat – knk2 prlu
dbri peluang brfkir utk mndfnisi masalah srta ttpkan/ambil kptsan utk cr
pnyelesaian.
c-
cari alternatif pnyelesaian masalah-pd thp ni,knk2
dajr cari alternatif brdasarkan thp pmkrannya dgn dbntu oleh org dwasa (guru
dan parents)
d-
mmbuat kptsan ttg pnyelesaian trbaik- bolehh dlihat
drp kesan kptsn yg dbuat (jgka pndek jgka pnjang)
e-
mlksanakan pnyelesaian dn menilai kesannya- knk2
mnilai ksan kpd pnyelesaian yg diambil krn pd thp umur ini knk2 telah mmbina
metakognisi dan strategi kgnitif yg sesuai
17. penyelesiaan konflik
-lahir-1thn: guna/amal tindakan
refleks (guna sensori motor)
-1-4bln : teroka pergerakan bdn
- 4-8bln : teroka benda
-8-12bln : aktif selesaikan mslh
(pd pringkt ni,knk2 tunjuk tanda kecerdikan spt blh melakukan sesuatu yg
dirancang)
12-18bln : boleh selesaikn mslh scr
kreatif,cuba pelbagai gaya.(perlu utk tambah skema pengalamannya)
18.
aktvt yg dpt disumbangkn kpd komuniti
-ptukaran /
pkongsian mklumat (kurikulum,peralatan)
- ptukaran /
pkongsian perkhidmatan (kesihatan,penyelidikan,pemasaran,pengurusan)
19. perbezaan ganjaran & deraan
BIL
|
PERINGKAT
|
GANJARAN
|
DERAAN
|
1.
|
Gunakan fizikal
|
Time-out,jln ke arah knk2,bdiri d
sblahnya,eye-cntact(pndg dia)
|
Cubit,tendang,kunci dlm tmpt gelap,tinggalkn bsendirian
|
2.
|
Gunakan kebendaan
|
Prinsip premack(buat baik dibls baik),token,maklum bls
yg +ve,beri rs istimewa
|
Lmbatkn beri mknn,kritikan,sekatan ration(sekat
keperluan),tidak mpedulikan
|
3.
|
Gunakan kumpulan
|
Beri tugasan kump,pmbljrn koperatif,bina semangat bpasukan,sediakan
pmbljrn koperatif
|
Galakkan psaingat yg xsihat,rs rendah dr,pencilkn
dr,asingkn dr
|
4.
|
Guna tggjwb &peluang buat kptsn
|
Sistem kontrak,terangkn akibat t/l negatif dgn rasional
|
Rs tsinggung krn kurang mmpu menyempurnakan tugas dgn
baik
|
5.
|
LBH KPD KESAN
Guna prinsip demokrasi, keadilan, toleransi, kebebasan
bfikir
(keluarkn pndapat)
|
Tggjwb thdp tindakan,bfokus kpd autonomi n
tggjwb,berani,fikiran tbuka
|
Rs tersingkir – tarik dr & xmau buat apa2,kecik
hati,merajuk
|
20. perubahan bntuk keluarga pd ms kini
-dsbbkan adanya
keperluan utk penyesuaian kpd msykt keseluruhan.
Cth : dulu ibu xkeja tp
skrg keperluan ekonomi tinggi so ibu keja.ibu xkeja=jg anak sndri,ibu keja =
anta anak pd pengasuh,
:
dulu ibu msk,skrg mknn beli je (apa2 sj
pbezaan dulu & skrg)
-perubahan yg blaku dipengaruhi
oleh sifat phubungan ant ahli keluarga & tindak bls dr institusi lain.
21. faktor perubahan keluarga
a)perubahan sosial
b)perubahan keluarga
c)pengecilan saiz keluarga
d)peningkatan bil. Ibu bkeja
e)peningkatan umur bkahwin
f)penghijrahan (kg-bandar)
g)peningkatan perceraian
22. cara guru tangani t/l negatif &
kekalkn t/l positif
- ganjaran,hadiah,pujian,nasihat dsb.
No comments:
Post a Comment